Sjøørretkonkurransen i AJFF - 2-3.mai, 1998

Sjøørretkonkurransene

Det arrangeres sjøørretkonkurranse hvert år her i Asker. Tidligere i regi av Asker Sportsfiskere, men foreningen har gått inn i Asker Jeger- og Fiskerforening, så fra og med i år er det AJFF som arrangerer. I år var vi nok litt sent ute med konkurransen som ble avholdt 2-3. mai. Våren kom tidlig i år, og fisket har vært bra helt siden mars, men utover i april og mai har det dabbet litt av..

Uansett, jeg og Julern hang oss på, dog kanskje ikke med det helt store konkurranseinstinktet.. :-)
Planen var å komme oss litt unna folkemassene på Elnestangen og Hvalstrand (se Sjøørret i Asker-siden for beskrivelse), så vi hadde vår base-camp på Bjerkøya, hvor Julern har hytte.
Fett nok, og planen var å ta båten til småøyene hvis det ble rapportert om sjøørretfangster, og selvsagt for å møte andre kjente.. De fleste som har lest resten av sidene her, skjønner vel allerede nå at vår store slagplan som vanlig gikk skeis, eller falt i fisk om man vil..

Ikke stresse
Lørdag 2.mai bød på strålende vær med skinnende sol og lite/ingen vind. På vei ut til Bjerkøya la vi merke til at noen gærninger allerede var ute og badet i Spirabukta. Og det så faktisk ganske deilig ut, der jeg satt i båten med tung sekk, tre lag tøy og neoprenvadere. Vèl fremme på Bjerkøya var det fortsatt varmt. Da er det bare en ting å gjøre: la konkurranse være konkurranse, fyre opp grillen og hente kald pils.. Etterhvert gikk sola nedover, og ved 20-tiden var det blitt behagelig fiskevær.

Vi stakk ned til sørsiden av Bjerkøya, like ved vindmølla (lurer på hvordan man finner på å bygge slikt, forresten). Vi har aldri fisket seriøst på denne siden av øya før, men det så ganske bra ut med tette blåskjellrekker og fin bunn. En og annen liten børstemark så vi også.
Vi fisket og tok bilder i et par timer uten særlig resultat, men det fine været gjorde at vi holdt humøret oppe. Vannet var cirka 9 grader i strandsonen (1meter dyp).

Børstemark frenzy?
Klokka 22 begynte det plutselig å skje ting.. Jeg fikk ganske høy puls da det plutselig vaket bare fem meter unna meg.. Oppspilt kastet jeg rett i vaket ett par ganger, men den ville ikke ta. Så vaket det plutselig igjen litt lenger borte, men jeg fikk den ikke til å ta.. Jeg hadde på en hvit Zonker bundet på krok 6. Skiftet til en svart blanding mellom børstemark og Wolly Bugger på krok 8 og fortsatte kastinga mot vakene. I løpet av kort tid hadde jeg to lugg, men ingen satt på lenger enn ett sekund.

Nå begynte det å vake mer og mer, og jeg fortsatte innbitt med kastingen. På neste kast satt det endelig fisk! Jeg kjente fort at det ikke akkurat var storlaks på, men det var gøy endelig å få noe på land, selv om det bare var en liten torsk på drøyt halvkiloen. Sterk i troen tenkte jeg at denne lille torsken gjemte seg for den store sjøørreten like der ute (yeah, right!), og jeg fikk raskt flua ut på ny.. Da satt den igjen! De første 10 sekundene ante jeg lite håp i det den dro ut snøre i hyggelig tempo, men jeg sto snart pumpet den på torskevis. Grei størrelse på den, drøyt halvannen kilo, men fortsatt en torsk.. :(

På de tre neste kastene ble det tre napp og to nye småtorsk på land, begge rundt kiloen. Selv jeg måtte nå innse at det var totalt torskeparty her nå, ingen sjøørret. Når jeg tenker over det, er det ganske innlysende. Sjøørret ville neppe ha vaket villt 5 meter fra meg, med masse fluesnøre svevende over overflaten.. Jeg er forsåvidt glad i kokt torsk, men det var ikke grunnen til at jeg tok med meg to av torskene. Mor er nemlig veldig glad i fersk fisk, så nyfanget torsk kan lettes byttes mot mer interessant mat som f.eks. pizza. :-)

Jeg tok en kaffepause mens Juler'n fortsatte å fiske (han fikk ikke kroket torsken skikkelig, så han hadde ennå ikke fått fisk på land. - Dette så han selvsagt ikke humoren i, selv om jeg forklarte det opptil flere ganger for ham.). Det var nå ganske mørkt, så jeg tok lommelykta og lyste i vannet. Der var det tett med sprellende, små børstemark. Ingen tvil om hvorfor torsken var her, nei..

(Nå er jeg ikke 100% sikker på at det var børstemark vi så.. De var mellom 2 og 5cm lange, og lignet på vanlige lyse rød/brune meitemark. Minnet veldig om larver.. Kanskje det var åleyngel? På den annen side ble det rapportert om børstemark som planet i overflaten på Elnestangen. Og lommelykten var jo begrenset sterk, så jeg fikk bare sett hva som fantes på de 2 innerste meterne.. Kan ha vært større saker lenger ut..)

Omsider kom en kaffetørst, men fortsatt fisketom, Juler'n bort. Vi ringte Tormod og Pål fra fluegruppa i AJFF som var på Kråkholmen. De hadde også fått skikkelig kjør med torsk, akkurat samtidig som oss. Fortsatt ingen landet sjøørret å melde om, men ordentlig napp skryt de iallefall på seg.. :-)

Stikk da torskef...!!!
Vi satt og slappet av med kaffe og en røyk, mens vi studerte hvordan torsken uhemmet slafset i seg børstemarken eller hva det nå enn var... Vi hadde jo lest at torsken gjerne kom en times tid før sjøørreten, så vi ventet bare på at vakene skulle gi seg. Etter en halvtimes tid, begynte det endelig å avta. Nå skulle det være sjøørrettid!

Vi forsatte fisket, men nå virket det relativt dødt. Vi fisket oss vestover langs sørsiden, uten hverken å kjenne, høre eller se noe til sjøørreten som vi ventet på.. Gjett om vi kom til å vinne denne forbaska konkurransen!?!?

Like over midnatt fikk endelig Julern opp årets første fisk. En torsk på ca. halvannen kilo, sa han selv. Han var imidlertid rask med å slippe den ut, så jeg tipper det egentlig var en tangklase som hadde festet seg i hans knutefulle fortom. hehe

Jeg fikk også en torsk til, denne gangen litt større. Vekta viste oppimot 2,5 kg, og den var et slit å få opp, spesielt med knute på fluesnøret :-). Den ga en solid, enn om noe kjedelig kamp, og gikk i posen til mor.
Vi holdt på en halvtimes tid til, så satte vi kursen for hytta for litt hvile og pølser.

Økt 2
Vi ringte Tormod og Pål igjen, men det var fortsatt ingen sjøørret å melde om.. Vi vurderte likevel å ta en tur ut til Kråkholmen for å hilse på, men nå hadde det begynt å blåse litt. Og Julerns ordentlige båt var ikke sjøsatt ennå, så alt vi hadde var en knøttliten 10' som lå veldig lavt i vannet med begge oppi, samtidig som motoren ikke akkurat var pinlig pålitelig. Så vi ga opp den ideen ganske fort.

Uthvilte og mette prøvde vi en økt til, denne gangen på sørvestsiden av øya. Vi fant et fint sted med en bittelitte odde hvor det var tang, vind og strøm. Sjøørretsted!
Plutselig plasket det skikkelig ca. 30 meter ut fra odden! Det der var ikke en torsk! Vi kastet det vi var gode for, men ut dit kommer ingen av oss uten litt medvind.. Etter en halvtimes resultatløst fiske, tok vi en nok en pause. Da kom det en annen fisker som hadde vært på Langøra og ett par andre steder. Bare torsk overalt. Han dro snart videre da han skjønte ståa på Bjerkøya.
Det begynte å bli litt surt i vinden, og vi stakk tilbake til hytta.

Siste runde
Da det begynte å lysne igjen, cirka rundt kl. 0400, dro vi ut en liten tur til. Vannet holdt nå 8 grader i strandsonen. Det mest spennende som skjedde denne økta, var fire ender som fløy om kapp like foran oss.

Da dro vi likegodt hjem. Trøtte og slitne, men likefullt ikke helt misfornøyde. Der er ikke akkurat maks gunstig å komme hjem fra sjøørretkonkurranse med en pose full av torsk, men det var jo bedre enn ingenting..

Hva med konkurransen da!?
Nå hadde vi begge bedre ting å gjøre enn å møte opp på innveiinga med en pose torsk (f.eks. sove), men det var liksom ikke trailerlaster med sjøørret som ble presentert der likevel.
Så vidt jeg vet ble vinnern av konkurransen sjefen sjøl, Janus - formannen i AJFF, med en liten pinne på 700gram. (hadde jeg fått den, hadde jeg muligens ikke brukt uttrykket "pinne" :)
Så, det var ganske dårlige saker...

høy nok harry-faktor?
Bjerkøya: I denne varmen var det bare å glemme konkurransen og heller kose seg. Julern tester om man kan få noe spennende på børstemarkimitasjonen sin.. Ikke noe catch&release på den nei!

Sørsiden av Bjerkøya en vindstille maikveld
Bjerkøya: Vi startet fiskingen så fort det begynte å skumre..
(ps! Etter fem minutter i photoshop blir det slik.)

Julern i sving foran mølla
Bjerkøya: Julern i dyp konsentrasjon foran vindmølla på sørsiden..

Julern kaster ut i retning Drøbaksundet
Bjerkøya: Vi er fortsatt på sørsiden. Julern kaster mot Drøbaksundet, men kommer ikke helt frem...

Vi fortsatte fisket utover natta
Bjerkøya: Vi fortsatt selvsagt fisket utover natten.

Julern gir seg ikke.
Bjerkøya: Julern nekter å gi seg..

Ja, vi fisker fremdeles om natta.. men vi får ikke noe
Bjerkøya: Vi holder fremdeles på.. Maks konsentrasjon i kastet, men vi får fortsatt ikke sjøørret...

en flott sjøø^H^H^H^H uhh.. torsk
Bjerkøya: Fenomenal fangst i en sjøørretkonkurranse.. Not! Dusteflua Das Baat på korken.
Dere ser kanskje en torsk, men jeg ser en pizza..

Sørsiden av Bjerkøya en vindstille maikveld
(Samme bildet som lenger opp etter en runde i Photoshop.)
Bjerkøya: Vi startet fiskingen så fort det begynte å skumre..

Legg til eller se pe kommentarer til denne siden.

Tilbake

05/05-1998. Christian Figenschou <figen@online.no>.